En ung mand med mod til at starte op midt i corona-pandemien

Hos BE communication har vi mange spændende kunder, og denne gang præsenterer vi i året sidste nyhedsbrev Mikkel fra SevenSpoons. Artiklen er skrevet af Birgitte Engelbrechtsen, som er i arbejdsprøvning de næste 3 måneder. Tak til Birgitte for en skøn velskrevet artikel.

SevenSpoons – En webshop for folk med en passion for mad – åbnet under coronakrisen

Mikkel Nurby – indehaveren af SevenSpoons – har valgt at tage springet og starte op som selvstændig. Han har åbnet sin egen webshop for folk med en passion for mad. 

Men hvad er det egentlig, der får ham til at gøre det lige nu – midt i den værste sundhedskrise, Danmark har oplevet i mange år? 

Mikkel arbejder til daglig som kok på en a la carte restaurant i Fredericia. Han fik ideen til sin webshop i 2019, hvor han var ansat på en restaurant i Fredericia og arbejdede sammen med en anden kok, som havde stor interesse for at anrette på tallerkner. De gik rundt i byen og ledte efter egnende tallerkener. Men dem, de fandt, var ikke pæne nok. De manglede det rustikke, nordiske store look, som gør, at tallerkenerne fremhæver madens farver. 

Som Mikkel siger: ”Det måtte jeg da kunne finde og sælge, og så knive, rigtige gode kokkeknive. Så jeg søgte på nettet og fandt knive, tallerkner og endte også med at få krus, glas, karafler, bestik og kokketøj. Et meget større sortiment, end jeg egentlig har brug for. Det viste sig nemlig hurtigt, at knivene og whiskyglassene var de store hits og det, jeg sælger mest af.” 

SevenSpoons-webshoppen gik live i august 2020 – lige midt i corona-pandemien. Det var på et tidspunkt, hvor usikkerheden blandt restauranter, cafeer og barer var glohedende. Der var rigtigt mange restriktioner. Folk blev fyret, og nogle kokke og tjenere valgte selv at blive ledige, fordi presset på ejerne var kæmpestort. Det er en branche, der stadig er hårdt ramt. Så hårdt ramt, at mange trods regeringens hjælpepakker må dreje nøglen rundt.

Hvem er iværksætteren med modet til at starte op nu?

Mikkel fortæller: ”Jeg har arbejdet i faget i 11 år. Startede allerede som 16-årig i mesterlære på hotel Tønderhus i Tønder. Det var rigtigt godt, fordi det var et hotel med a la carte selskaber, hvor jeg lærte en hel masse i forhold til det at drive en restaurant. På et hotel er du med hele vejen. Du arbejder sammen med morgenmadsholdet. Du er inde over frokost og aftensmad. Du planlægger menuer til hotellets gæster. Står med ansvaret for konferencer. Der skal også serveres en klassisk fransk menu, så du får hele grundpakken med i dit uddannelsesforløb. 

Senere tog jeg ud og rejse. Muligheden bød sig, og hurtigt var der gået 4 år. Jeg arbejdede mange forskellige steder. Den bedste oplevelse var Norge. Det var ekstremt hyggeligt og fedt. Australien var spændende. I Caribien oplevede jeg et godt sammenhold, men arbejdsmæssigt var det ikke godt.

Rejserne har gjort mig meget åben over for andre kulturer, hvor man finder en helt anden mentalitet end i Danmark. Folk tænker ikke så meget over, hvordan andre mennesker ser dem. Det er verden alt for lille til. Jeg er blevet mere udadvendt, socialt anlagt, har fået en masse nye bekendtskaber og venner fra hele verden, hvor jeg både prøvede at overnatte på folks sofaer og i egne lejligheder. Alt i alt en oplevelse, jeg ikke ville have været foruden.”

Hvordan er det gået?

Mikkel: ”Jeg har foreløbig stor succes med min webshop. Har allerede solgt de fleste af mine whiskyglas. Mine glas er anderledes – du finder ikke nogen magen til i Danmark. Og det er åbenbart vejen til succes. Skille sig ud – turde prøve at gå sine egne veje. Det virker. Og jeg ser med sindsro på fremtiden.

Nu har jeg også allieret mig med et oversættelsesbureau, så teksterne på min hjemmeside kommer til at stå endnu skarpere. Her hjælper Birgitte, og hun går i gang her i december.”

Et godt råd til andre, som overvejer at blive selvstændige

Mikkel: ”Betal for professionel hjælp og brug din opsparing. Lad være med at bruge flere penge, end du kan tåle at miste. Jeg opdagede hurtigt efter selv at have opsat webshoppen på Shopify, at jeg blev nødt til at bruge de penge, det kostede at få lavet en professionel webshop med SEO (få indsat de helt rigtige søgeord på de forskellige salgssider – de sider, der skal kunne sælge mine produkter – og bruge professionelle billeder og film). 

Efterhånden som salget gik i gang, opdagede jeg også, at jeg skulle have købt et mindre lager med større mængder, altså knap så mange forskellige produkter til at starte med, som jeg gjorde. Så hellere udvide efterhånden. Det er de lærepenge, jeg har betalt her i starten af processen. 

I starten brugte jeg mund-til-mund-metoden, indtil webshoppen var helt oppe og køre.

Nu er jeg i gang med en professionel Instagram– og Facebook-salgsside og har fundet nogle spændende ambassadører. Igen ved at søge på nettet og læse mig frem til, hvad der virker for andre. De ambassadører, jeg har valgt, er nogen, hvis produkter og billeder passer godt til mine produkter. De skal ikke have alt for mange følgere – sådan mellem 1000 og 3000 er helt perfekt. De får mine produkter, f.eks. tallerkener og glas, som de kan anrette på og skænke op i. Det er sjovt og interessant, og det er noget helt andet end at være ansat som kok i en restaurant.”

Vi ønsker Mikkel og SevenSpoons fremgang i 2021 med ønsket om en god jul og et succesfuldt nytår.

BE communication

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin

DU KUNNE OGSÅ VÆRE INTERESSERET I...

Scroll til toppen

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.