Af flere grunde bør du ikke køre med en tom tank om vinteren.
Nogle eksperter anbefaler at fylde tanken “til randen” om vinteren / Vi collage med fotos fra pixabay.com
Der er et ret kontroversielt spørgsmål om benzin – eksperterne har forskellige meninger om, hvorvidt det er nødvendigt at fylde tanken helt op om vinteren. Nogle hævder, at det er nødvendigt at gøre det om vinteren, mens andre forsikrer, at det ikke er nødvendigt nu.
Om vinteren fryser kvalitetsbenzin normalt ikke, da temperaturen skal falde til under 70 °C, før det sker. Der er dog en risiko for, at der er vand i bunden af tanken i nærheden af benzinpumpen, og det kan fryse selv i let frost og derefter “pakke” benzinpumpens skærm. Det betyder, at benzinen ikke kommer igennem, og at motoren ikke kan starte.
Er det muligt at fylde en fuld tank om vinteren?
Ifølge nogle eksperter er det om vinteren, at tanken skal fyldes helt op for at undgå, at der kommer væske i bunden af tanken. De hævder, at hvis der er lidt benzin i tanken, opvarmes den hurtigere som følge af benzinpumpen, og der opstår kondens. Og så synker vandet til bunds, da det er tungere end brændstoffet. De samme eksperter siger, at det er ved at fylde tanken helt op, at man undgår dette problem, da kondensvandet simpelthen ikke har noget sted at samle sig.
Har du brug for en fuld tank om vinteren?
Andre eksperter hævder, at en varmepumpe ikke er i stand til at opvarme brændstoffet ret meget og fremkalde en stor mængde kondens. Desuden bemærker de, at de fleste moderne biler har benzintanke af plast i stedet for metal, og at kondens på plast er meget mindre end på metal. Ifølge dem kan der opstå en minimal mængde kondens i tanken om vinteren, og det gør ingen forskel, om den er fuld eller halvtom.
Der kommer angiveligt mere kondensat om foråret og efteråret, fordi der i denne periode er hyppigere temperaturændringer, og luften i sig selv er fugtig. Om vinteren forbliver temperaturen dog for det meste under frysepunktet, og luftfugtigheden er lav. Tanken er ikke et lukket system, den modtager luft fra omgivelserne, så der kan opstå kondens.
Samtidig kommer nogle bilister med argumenter, der forklarer, hvorfor man ikke kan fylde en bils fulde tank. Bilister har advaret om en række ulemper ved at fylde tanken til randen:
- Fyldning til randen får angiveligt mere benzin til at fordampe.
- Bilen bliver tungere, hvilket gør den mindre responsiv og øger brændstofforbruget.
Hvis bilen er fyldt til bristepunktet, er der desuden risiko for, at tyve stjæler benzinen.
Derfor skal du aldrig køre med tom tank om vinteren
Om vinteren har biler et meget højere brændstofforbrug end på andre årstider – ca. 20 %. Det skyldes en række faktorer:
- Drift af varmeapparat, varmeapparater og aircondition.
- Brug af vinterdæk (de er tungere end sommerdæk).
- Bilen er sværere at flytte, især på grund af sne.
Ofte skal bilen varmes op, før du begynder at bevæge dig – og det er også ekstra benzinforbrug. Derfor bør man ikke køre med tom tank om vinteren – man tror måske, at man kan “nå” til tankstationen, fordi man kunne om foråret, sommeren eller efteråret, og så bliver man skuffet. Bilen kan gå i stå meget hurtigt, og man kan blive nødt til at bede om hjælp.
Sådan fylder du en fuld tank benzin om vinteren
Nogle bilejere er bange for at fylde op til randen, fordi de tror, at de kan begå en fejl, og at benzinen vil begynde at løbe ud. For at få en fuld tank benzin er det vigtigt at sætte pistolen rigtigt i. Kun dens “tud” skal være i tanken. Så skal du bare bede kassemedarbejderne om at fylde tanken helt op. Så snart bilen er fuldt “fodret”, udløses en sensor, og benzinen holder op med at strømme ud. Derefter skal du bare tage pistolen ud og sætte den på plads igen.
Kan man fylde en fuld tank om vinteren?
Det er ikke muligt at fylde en tank 100% op med gas om vinteren. Denne “kontraindikation” eksisterer, fordi der kan opstå et problem på grund af temperatur- og trykforskelle i cylinderen: Når temperaturen falder, komprimeres gassen, og når den stiger, udvider den sig. Derfor bør man ikke fylde en fuld tank om vinteren: Når en bil med fuld tank køres ind i en varm garage fra kulden, vil gassen udvide sig, nødovertryksventilen vil blive udløst, og en stråle af denne type brændstof vil gå ind under bilen.
Tidligere skrev Vi, hvad pilen på brændstofniveauindikatoren betyder.