Moderne telefonetikette indeholder flere vigtige regler, som det er tilrådeligt at overholde.
Dzhamila Musayeva fortalte om ncerne i telefonetikette / Collage: Vi, foto: screenshot, pixabay
Det vil du lære:
- Hvordan du foretager det rigtige opkald
- Hvornår du præcist skal ringe, og om du bør gøre det
- Hvem skal afslutte telefonsamtalen
Vi bruger alle mobiltelefoner hver dag, men vi tænker ikke over reglerne for god opførsel. Jamila Musayeva, som er ekspert i disse spørgsmål, afslørede alle ncerne i telefonetiketten.
I øvrigt har Vi fundet ud af, hvilke regler der gælder for opførsel i den offentlige transport, og hvad passagererne ikke må gøre. Læs mere i artiklen: Etikette i offentlig transport: 12 mest almindelige fejl.
Top 8 gyldne regler for telefonetikette
Den første regel for etikette, når man bruger en mobiltelefon, er, at det er bedst ikke at foretage opkald.
Faktum er, at mange mennesker ikke bryder sig om at tale i telefon. Desuden kan du aldrig vide, om en person er optaget i det øjeblik, hvor du beslutter dig for at ringe op.
“Så at ringe er noget, jeg synes kun bør være forbeholdt, når det virkelig haster, eller sitionen er en nødsition, og du ikke har tid til at vente,” fortalte Jamila på sin Youtube-kanal.
Telefonopkald er altså noget, der bør overlades til ekstremt vigtige sitioner. Ellers er det bedre at sende en sms, en voicemail eller en e-mail.
Den anden gyldne regel for telefonetikette er, at du kun kan vente på tre ringetoner.
“Hvis du foretager et opkald, hører du et bip, et andet bip, et andet bip, et tredje bip, og så lægger du på. Du behøver ikke at blive ved med at ringe til nogen og vente på, at de svarer. Hvis du ser, at nogen ikke har svaret inden for tre bip, er det tid til at lægge på. Skriv en besked, fortæl dem, at du har ringet, og bed dem om at ringe tilbage,” siger etiketteeksperten.
Sms’er er den tredje vigtige regel at følge, når vi taler om regler for mobiltelefonetikette.
“Hvis du vil foretage et opkald, lad os sige, at det haster meget, og du ikke har tid til at sende en sms, så ringer du og får et svar. Hvis du har mulighed for at give personen tid til at svare, er det vigtigt at sende en sms først og aftale et tidspunkt, hvor du kan ringe,” siger Musayeva.
Du bør altid spørge den person, du taler med, hvornår det passer dem at ringe. En hastesag for dig behøver ikke nødvendigvis at være en hastesag for ham.
Den fjerde vigtige regel for etikette, når du bruger en mobiltelefon, er altid at fortælle din samtalepartner, hvor meget af hans tid du har tænkt dig at bruge.
“I dag, hvor vi konstant bombarderes af sociale medier, og hvor vi er omgivet af mange mennesker på og uden for arbejdet, er det meget vigtigt, at vi forvalter vores tid ordentligt. Det er derfor, vi ikke har mulighed for at chatte i telefon med nogen i timevis. Det er meget vigtigt at respektere sin egen og andres tid. Og til det formål er det altid vigtigt at informere samtalepartneren om, hvor meget tid du har tænkt dig at bruge,” rådede etiketteeksperten.
Denne information kan også skrives i beskeden. For eksempel: “God eftermiddag, er kl. 10.00 et godt tidspunkt at tale med dig? Jeg vil gerne bruge 10 minutter af din tid på at diskutere et projekt. Jeg tror, det ville være bedre at diskutere det over telefonen”.
Eller hvis du allerede taler i telefon, kan du sige: “Jeg vil kun bruge 5 minutter af din tid. Jeg vil gerne høre din mening om denne sag.”
Gode manerer: at tale i telefon
Den femte vigtige etikette-regel er, at man kun må ringe i åbningstiden. Du kan ikke ringe til nogen før eller efter arbejdstid, hvis du kender personens arbejdstid.
Hvis personen arbejder freelance, så brug logik. Ring ikke før kl. 9.00 eller 10.00 om morgenen eller efter kl. 18.00 eller 19.00 om aftenen.
Det er altid en god idé at spørge personen, hvilket tidspunkt eller hvilke tidsintervaller i løbet af ugen, der er bedst for dig at ringe på.
Sjette etiketteregel: Hvis du indleder et opkald, er du ansvarlig for at afslutte det.
“Jeg kender sitioner, hvor folk nærmest spiller ping-pong og prøver at se, hvem der lægger på først. Så det er dit ansvar som initiativtager til opkaldet at afslutte det,” siger Musayeva.
Se video – Hvad er reglerne for brug af mobiltelefoner:
Syvende regel for telefonetikette. Lad personen vide, at du taler med dem på medhør.
“Husk, at når nogen ringer til dig, ønsker de kun at dele disse oplysninger med dig. Og når du sætter personen på medhør, kan andre mennesker høre ting, de ikke bør høre. Det er vigtigt at respektere både dit og deres privatliv,” forklarer eksperten.
Den ottende regel har også med privatliv at gøre.
“Når du modtager eller foretager et opkald, så prøv at gøre det i fred og ro. For eksempel hvis din ægtefælle ringer til dig, og du ikke er sikker på, hvad han eller hun vil sige. Sørg for, at din samtale ikke bliver overhørt af andre. Vær opmærksom på lydstyrken af din stemme. Hvis du befinder dig et støjende sted, så gå hen til et mere stille sted, hvor du kan tale,” siger Musayeva.
Tidligere skrev Vi, hvordan man bruger en paraply korrekt i henhold til etikettereglerne.
Det vil måske også interessere dig:
Hvem er Jamila Musayeva
Jamila Musaeva er en international etikettekonsulent, forfatter, iværksætter og mor til to. Hun driver en YouTube-kanal med over en million abonnenter.
“Min passion er uddannelse uden for det traditionelle skolemiljø. Derfor bringer jeg min ekspertise til YouTube og forsøger at give dig uvurderlig viden og råd, der går ud over det typiske skolepensum”, skriver Jamila i sin kanalbeskrivelse.
Pigen er oprindeligt fra Aserbajdsjan og udgiver videoer om en række forskellige emner: regler for god tone, selvudvikling, livsstil, ansigts- og kropspleje, aserbajdsjansk kultur og traditioner.
Hvis du opdager en fejl, bedes du markere den nødvendige tekst og trykke på Ctrl+Enter for at informere redaktionen.