Det er blevet kendt, hvorfor kommercielle fly undgår at flyve over Antarktis, det femtestørste kontinent på planeten, og det er en beslutning, der giver perfekt mening.
Hvorfor fly aldrig flyver over Antarktis – forklaringen vil overraske dig / Collage Vi, foto: pexels
Det vil du lære:
- Hvorfor fly ikke flyver over Antarktis
- Hvor meget koster en civil flyvetur over Sydpolen?
Selv om ruter over Antarktis kunne forkorte flyvetiden, er det frosne kontinent stadig lukket for kommerciel luftfart af gode grunde, som en pilot for nylig afslørede, skriver Mirror.
Den spanske luftfartsekspert Marita forklarede i sin TikTok-video, hvorfor flyselskaberne undgår at flyve over Antarktis, som dækker omkring 14,2 millioner kvadratkilometer (5,5 millioner kvadratmil), hvilket gør det større end Europa.
Vi fandt ud af det, så hvorfor bruger flyene ikke denne plads til at optimere ruterne?
Hvis du kunne lide denne artikel, er du måske interesseret i: Hvilke ting “du aldrig bør gøre på et fly”: en stewardesse overraskede dig med sit svar.
Ifølge hende udføres der næsten aldrig flyvninger over Antarktis på trods af betydelige fremskridt inden for luftfartsteknologi på grund af atmosfærens særegenheder, hvis tykkelse varierer fra region til region.
“Atmosfæriske lag er ikke de samme over hele planeten. På grund af planetens rotation er de tykkere ved ækvator end ved polerne,” siger Marita.
Piloten bemærkede, at atmosfærens tykkelse spiller en vigtig rolle i beskyttelsen af menneskers sundhed, da det er den, der beskytter os mod virkningerne af solens stråling.
“Hvis flyene flyver gennem troposfæren, og den er meget tynd, vil vi få mere stråling,” forklarede Marita.
Se en video om, hvorfor fly ikke flyver gennem Antarktis:
Hun hævder også, at en flypilot “får mere stråling i løbet af sin karriere end en person, der arbejder på et atomkraftværk”.
“Vi er nødt til at tage højde for det og forsøge ikke at udsætte piloter for stråling,” tilføjer hun.
Der er flere gode grunde til, at kommercielle fly undgår at flyve over Sydpolen. Den ene er uforeneligheden mellem is og luftfart, især når det gælder brændstof. Derudover er der ingen nødlufthavne i nærheden til nødlandinger i tilfælde af en nødsition.
“Vi er nødt til at indse, at det meste af vores planets landmasse befinder sig på den ene side af planeten. Stillehavet fylder f.eks. halvdelen af den,” siger hun.
Marita bemærkede også, at det sandsynligvis ikke vil være særlig behageligt for passagererne at flyve over Antarktis.
“Flyvningen fra Argentina til Australien over Antarktis kan være superhurtig, men den vil ikke være behagelig, den vil være turbulent,” tilføjede hun.
Hun forklarede, at selv om sådanne flyvninger er mulige, er de på ingen måde budgetflyvninger. Der findes private virksomheder, som tilbyder sådanne flyrejser, men de koster omkring 15.000 euro (ca. 12.500 kr.).
Det daglige spejl
The Daily Mirror er et britisk nationalt dagblad i tabloidformat og er den første repræsentant for tabloidjournalistikken.
Avisen blev grundlagt af Alfred Harmsworth den 2. november 1903. Daily Mirror var oprindeligt tænkt som en avis for kvinder, udgivet af kvinder, og skulle være en “afspejling af kvinders liv”. Det var ikke en succes, så Harmsworth besluttede at gøre avisen mere farverig og med en bredere vifte af emner, siger Wikipedia.
Hvis du opdager en fejl, skal du fremhæve den nødvendige tekst og trykke på Ctrl+Enter for at informere redaktørerne.