Kun de, der kan tænke ud af boksen, vil kunne løse puslespillet.
Er du klar til at løse et matematisk puslespil? / Collage: Vi, foto: pixabay.com, x.com/Brainy_Bits_Hub
Matematiske gåder kan som regel nemt løses af dem, der kan tænke ud af boksen. Hvis du er klar til at teste dine evner, kan du prøve at løse det problem, som brugerne af det sociale netværk X bryder deres hjerner med.
Puslespil er i øvrigt en god måde at slappe af og lindre stress på, så du kan tage en pause fra hverdagens bekymringer og holde dit sind fokuseret og aktivt.
Udfordringen blev lagt ud af Brainy Bits Hub-kontoen. Den repræsenterer en simpel ligning: „Hvis 5 = 15, 7 = 21, så er 10 = ?‟.
Ved første øjekast ser det ud til at være et simpelt matematikpuslespil, men som mange mennesker hurtigt har opdaget, er dette puslespil meget mere komplekst, end det først ser ud til.
Man skal genkende mønsteret bag tallene, og det er ikke let. Mange brugere af de sociale medier kom med forskellige løsninger.
En bruger foreslog: „Jeg tror, at svaret er 30,‟ mens en anden selvsikkert sagde: „Det er 32.‟ En tredje kommentator foreslog: „Det må være 20.‟ I sidste ende var svaret på gåden enklere, end det så ud til: Tricket er at gange det første tal med 3.
For ligningen 5 = 15 skal du således gange 5 med 3 for at få 15; for 7 = 21 skal du gange 7 med 3 for at få 21. Efter dette mønster ville svaret på talspørgsmålet være 30. Fik du det rigtige svar, før du læste det?
Tidligere foreslog Vi, at du skulle finde en gul bil på en travl gade på bare 7 sekunder.
Hvad er gåder?
En gåde er et problem, der normalt kræver humor snarere end specialiseret viden på højt niveau for at blive løst. Ikke desto mindre stimulerer nogle gåder forskernes teoretiske og praktiske udvikling.
Der findes ordgåder (betingelsen er givet i form af tekst), grafiske (betingelsen er givet i form af en tegning), med genstande (tændstikker, mønter osv.) og mekaniske, skriver Wikipedia.
Hvis du opdager en fejl, skal du markere den nødvendige tekst og trykke på Ctrl+Enter for at rapportere den til redaktørerne.